Å sove i helgen gjør deg syk og klønete

Endelig helg – endelig sove i! For mange mennesker er det det de liker mest på fridager. Tross alt må du reise deg så forferdelig tidlig i løpet av uken. Siden det er logisk at du gjør opp for søvnen i helgen. Men hvis du ikke gjør det bedre, advarer forskere. Fordi: Dette er virkelig dårlig for helsen din! Nøkkelordet er Social Jetlag.

Sosial jetlag er ikke bedre enn vanlig jetlag

De fleste av oss vet om normal jetlag: problemet med å reise fra en tidssone til en annen, slik at biorytmen er helt utenfor trinn. Den vanligste konsekvensen er søvnproblemer og det tar dager for kroppen å bli vant til den nye tidsalderen.

Men selv uten reise kan vi lide av jetlag – under sosial jetlag. Dette skjer når vi må opp av sengen i løpet av uken på et bestemt tidspunkt, men deretter legge oss senere i helgen og stå opp senere. Det kan føles som om den lange søvnen er spesielt avslappende, men faktisk er kroppen helt forvirret av denne endringen.

Dårlig for hjertet og for vekten

Forskere fra American Academy of Sleep Medicine har funnet at effekten av sosial jetlag på helse bør tas på alvor: det uregelmessige søvnmønsteret øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Og med elleve prosent i timen tidsforskjell! Sovevarigheten spilte ingen rolle.

En studie av søvnforskeren Till Roenneberg fra München-universitetet har også vist at et feil søvnmønster også kan fremme fedme.

Ytterligere helsemessige konsekvenser:

  • Dårlig humør
  • Døsighet
  • Samlet sett dårligere helse

 

Spesielt diabetikere bør være forsiktige

De som lider av diabetes type 2 – i Tyskland 90 prosent av alle diabetikere – bør passe seg spesielt for ikke å bryte søvnplanen for arbeidsuka i helgene: Forskere fra National University of Ireland har nå funnet ut at sosial jetlag hos diabetikere til forhøyet blodsukkernivå fører. Små avvik fra søvnvanene i løpet av uken er ikke noe problem, men fra 90 minutters skift er de høyere blodsukkernivåene tydelig påviselige, så forfatterne av studien.

Tipsene for en sunn søvnrytme

Selv om det er vanskelig: Ikke sov i dukkene i helgen, men still alarmen til omtrent samme tid som i løpet av uken. Belønningen: du vil være mer våken om dagen enn om du hadde fått nok søvn! Og du holder deg sunnere på lang sikt.

Prøv å legge deg og stå opp på samme tid i løpet av uken når det er mulig. Fordi regelmessighet forårsaker den indre klokken minst.

Et annet tips for ugler, det vil si for folk som er naturlig sene stigerør: Hvis arbeidet eller skolen din tvinger deg til å stå opp tidlig, lever du permanent mot din indre klokke – selv det er usunt, men dessverre, sjelden endres. Hva du kan gjøre imidlertid: Still vekkerklokken om morgenen til den siste tiden som er mulig. Så ikke planlegg mye buffering og trykk deretter på slumreknappen ti ganger. Sett i stedet alarmen på det tidspunktet du faktisk trenger å stå opp (og gjør det). Så tilpasse de ytre forholdene i det minste litt til ditt indre behov for søvn. Og du kan ta dette senere til helgen.