Det er derfor bare visse lyder vekker oss opp

Drømmer, snorker og snakker – når vi sover, er hjernen vår mye mer knyttet til miljøet enn vi tror. Hvorfor vi kan sove fredelig i flystøy og våkne opp mykt babybjeff.

Hjelper hjernen vår når vi sover?

I søvn er vi for det meste bevegelsesløse, har øynene lukket og ikke klar over miljøet. Men i bakgrunnen er det et stort søte: Vi er i en stat som er aktivt regulert av sentralnervesystemet.

Like hjerte og lunger jobber hjernen døgnet rundt. Selv om det er mindre aktiv under søvn, reduseres forbindelsene til det neurale oppmerksomhetsnettverket for eksempel bare delvis. Hvis fare truer, kan vi fortsatt reagere om nødvendig.

For å undersøke hvordan dette virker, beveger forskere i søvnlaboratoriet i liten skala: Stimpene må være sterke nok til å bli oppfattet av sovende – men samtidig så svake at fagene ikke våkner.

Hjernen vår skiller stimuli i søvn

Dette viser at vi reagerer annerledes avhengig av søvnfasen til forskjellige stimuli. For eksempel kan berøring, smerte, varme eller kulde forårsake såkalte opphisselser. Dette er aktiveringer av sentralnervesystemet, men de trenger ikke nødvendigvis å vekke oss opp. Først når stimuliene er sterke nok i riktig fase, våkner vi.

Luktene, derimot, kan vanligvis ikke vekke oss opp. Ikke desto mindre behandler hjernen innkommende luktinformasjon under søvn og noen ganger lar den komme inn i drømbevisstheten.

Hvilke søvnfaser er der?

Det er store forskjeller mellom de forskjellige søvnfasene. Spesielt i den såkalte REM-søvnfasen, er hjernen svært funksjonell. I denne fasen drømmer vi spesielt intensivt, som det fremgår av hurtige bevegelser av øyebollene under de lukkede øyelokkene. Dermed står navnet: REM står for rask øyebevegelse. En sovende EEG-mønster, hjernens elektriske strømmer, er svært lik under REM og våkenhet.

Ikke-REM søvn er mer avslappet

Im Nicht-REM-Schlaf ist es dagegen deutlich ruhiger im Kopf. Dazu gehören das Einschlafstadium, das Leichtschlafstadium sowie die Tiefschlafphase. Damit der Schlaf erholsam ist, folgen die Schlafphasen im Normalfall einem bestimmten Ablauf, der mit dem REM-Schlaf endet. Dabei dauert die Zeit zwischen Einschlafen bis zum Ende des ersten REM-Schlafes rund 90 Minuten. Jede Nacht wiederholen wir drei bis fünf solcher Schlafzyklen. Gegen Morgen werden dann die Tiefschlafphasen kürzer und die REM-Phasen länger.

Hvor ofte våkner vi om natten?

Normalt forbereder hormonet kortisol oss på å våkne opp. Det hjelper oss å komme seg ut av sengen om morgenen og holde seg våken om dagen. Som en antagonist av hormonet melatonin, har det en appetiserende og aktiverende effekt. Om natten faller produksjonen av stresshormonet kraftig. Inntil det gjenoppbygges, spesielt i den dype søvnfasen i andre halvdel av natten, og når en topp om morgenen som lar oss våkne opp.

Søvnlaboratoriet viser imidlertid at vi også våkner regelmessig om natten – opptil 30 ganger. Ganske naturlig og uavhengig av eksterne stimuli. Men det meste husker vi det ikke når vi våkner.

Denne korte oppvåkning finner vanligvis sted på slutten av en sovesyklus. For eksempel våkner vi når vi vender oss rundt. Dette gjør at vi kan behandle informasjonen rundt oss og finne en ny situasjon uten å komme seg ut av sengen. Selv om vi ikke har noe minne om denne søvnavbrudd om morgenen, kan elektroensfalografi (EEG) i laboratoriet gjøre det synlig.